F-Fort

Als u wilt dat het echt gebeurt!

Aanbesteding? De nut en noodzaak van een goed marktonderzoek!

Een goed inkooptraject kenmerkt zich door vier fasen. Deze vier fasen kunnen niet zonder elkaar en zijn in die zin dan ook even belangrijk. Het is onze ervaring dat voor met name de eerste fase te weinig tijd vrijgemaakt wordt door veel organisaties en bovendie4_fasen_aanbestedenn de meerwaarde onderschat wordt.

 

Fase 1, de strategiefase, wordt bij voorkeur uitgevoerd door een multi-disciplinair team. Het doel van een marktonderzoek is om invulling te geven aan de externe analyse die u in staat stelt om, samen met de uitkomsten van de interne analyse, bewust en onderbouwd de juiste keuzen te maken. Uiteindelijk wilt u natuurlijk de strategie die het best bij uw bedrijf en uw (bedrijfs)doelstellingen passen.

 

risico_geen_onderzoek

De afbeeling links is toonaangevend wanneer we aan partijen doorvragen waarom een contract duurder uitvalt als verwacht. Zuur maar helaas de realiteit en tegelijkertijd ook zonde want doorgaans zijn dit fantastisch mooie trajecten, leerzaam voor alle betrokkenen en ook nog eens kostenbesparend (of meer kwaliteit voor hetzelfde geld!).Zo ben ik persoonlijk erg nieuwsgierig naar de strategie achter de keuze om de schoonmaakwerkzaamheden bij onze rijksoverheden te gaan inbesteden

 

De vraag is dan ook, wat is nu een goed marktonderzoek, welke vragen moet ik beantwoord krijgen en welke gegevens zijn nu interessant? De inhoud van een rapport is deels redelijk vast qua onderwerpen maar er zullen, afhankelijk van de te aanbesteden dienst, ook variabele vragen spelen. Hier spreekt al direct de kracht van het multidsciplinaire team! Tijdens Supply Chain meetings komen veel punten al naar voren die zich door gehele organisatie afspelen. Van kwaliteit tot risico’s, kansen, legal issues, noem het maar op.

Vragen die tijdens de externe analyse vast onderdeel uit maken van de externe analyse zijn;
1. Omvang van de branche, macro-economische trends en bijzondere kenmerken?
2. Welke kostenniveaus zijn gebruikelijk binnen de markt?
3. Opbouw kostenstructuren, hoe ziet het business model eruit van leveranciers?
4. Branche-specifieke trends en ontwikkelingen
5. Welke leveranciers en intermediairs zijn actief en aan welke kenmerken voldoen deze?
6. Welke keurmerken en certificaten zijn gebruikelijk?
7. Is er wet- en regelgeving waar expliciet rekening mee gehouden moet worden?
9. Welke best- en bad practices zijn er in de markt?
10. Hoe doen anderen het?
11. Welke valkuilen zijn er, is er iets te leren uit jurisprudentie?
Wanneer we naar bovenstaande vragen kijken is direct inzichtelijk waarom een externe analyse niet alleen nuttig is, maar ronduit noodzakelijk om u in de positie te brengen waarbij u onderbouwd de juiste keuze kunt maken. En laten we niet vergeten dat een kennismachtspositie een uitermate aangenaam uitgangspunt is!

Deze blog is geschreven door Jamie van Soest. Ik ben procurement analist en hou mij graag bezig met spend- en data analyses, alsmede benchmarking en marktonderzoek. Zie de website http://www.marktanalyseschoonmaak.nl/ voor een onlangs uitgevoerd brancheonderzoek binnen de schoonmaaksector waaraan ik een bijdrage heb mogen leveren. Ik geloof in de stelling dat delen het nieuwe vermenigvuldigen is. Mocht u dan ook vragen hebben of willen sparren dan ga ik graag de dialoog aan. U kunt mij altijd een bericht sturen op twitter!

Vind u dit stuk interessant? Deel het dan met de wereld: