F-Fort

Als u wilt dat het echt gebeurt!

Leiderschap is topsport en topsport is veranderen!

5 vragen voor een topsporter die je kunnen helpen in je dagelijkse werk als leidinggevende.

Een mountainbike marathon wedstrijd rijdt je niet zomaar. Een wedstrijd is tussen de 100 en 130 kilometer lang en het te overwinnen hoogteverschil varieert van 2500 tot 3500 meter. Dat betekent dat je, afhankelijk van het parcours, 5 tot 7 uur op de fiets zit. Ieder klein voordeel telt en dus werk je intensief samen in een ploeg. Mogelijk wordt er gebruik gemaakt van een trainer, een diëtiste, een fysiotherapeut, een sportarts en wordt er samengewerkt met de leverancier van de benodigde materialen. In dit geval de fietsspeciaalzaak die het team sponsort.

1. Sta je open voor veranderingen?

Als topsporter streef je het beste resultaat mogelijk na. Daarvoor haal je niet alleen het beste uit jezelf maar ook uit het team en je omgeving. Dat is waarom je open staat voor verandering en je een pionier of early adaptor bent. Je zoekt grenzen op, je wilt immers niet achterblijven.

2. Heb je de juiste mensen om je heen en durf je daarin veranderingen door te voeren?

Er is geen topsporter die jarenlang dezelfde trainingsmethoden hanteert. Los van nieuwe inzichten bereik je met een trainingsmethode op een gegeven moment het maximum. Wil je dan de volgende stap maken zal je de trainingsmethoden aan moeten passen. Dit probeer je samen met je team te doen dat zich ook ontwikkelt op dit vlak. Lukt dit niet kan dit betekenen dat je wisselt van teamleden, trainer of leverancier.

3. Zijn je methodes wel afgestemd op de omgeving waarin je opereert?

De wedstijden blijven niet jaar in jaar uit hetzelfde. Onder invloed van de wensen van de wegstrijdorganisatie, de rijders en de teams veranderden de parcoursen van relatief vlak en snel naar technisch met veel klimmen. Daarop werden trainingsmethoden aangepast. Om een betere klimmer te worden werd er een keer per maand getraind in Limburg en werd er thuis ook anders getraind. Elke week een grote verkeersbrug vol gas omhoog rijden waarna er langzaam werd afgedaald om vervolgens weer omhoog te knallen. En dat in totaal 10 keer. De methodes die je gebruikt worden dus continue aangepast op datgene wat je te wachten staat. Dat geld ook voor veranderingen in regelgeving, in veranderende concurrentie door nieuwe (toetreders) en bestaand ploegen en de beschikking over benodigde middelen.

4. Omarm je nieuwe methodes of systemen en haal je hier het maximale uit?

Materiaal evolueert. Drie jaar geleden stapte ik over van 27 naar 20 versnellingen en afgelopen jaar naar 11 versnellingen. Mijn fiets veranderde van wiel maat van 26 inch naar 29 inch. Met andere woorden veel grotere wielen. Dit betekende voor mij een grote aanpassing in rijstijl. Er was meer kracht nodig waarbij mijn sterke punt, souplesse, behouden moest blijven. Dat kostte me enige moeite en het is een proces wat nog steeds gaande is. Het zou heel makkelijk zijn om conservatief bij het oude te blijven omdat omschakelen lastig is. De voordelen van het nieuwe materiaal zijn echter dusdanig groot dat ik mij daar op aan wil passen, wetende dat mijn inspanning uiteindelijk beloond zal worden met een betere performance.

5. Heb je draagvlak bij je teamleden?

Om als team te functioneren moet je op je teamleden kunnen vertrouwen en op ze kunnen rekenen. Ondersteund men jouw demarrages bergop of halen je ze bij omdat ze denken zelf te kunnen winnen? Of erger, het je niet gunnen. Tenslotte hielp jij je teammaten de laatste keer ook niet. Met als gevolg dat je elkaar kapot rijdt waardoor er uiteindelijk een andere ploeg wint?

Belangrijk is om eerlijk en open te zijn over ieders sterke en zwakke punten. Alleen zo kan men elkaar daadwerkelijk aanvullen waardoor je laat zien dat teambelang voorop staat. Zo kunnen teamleden die goed in de wind kunnen rijden de kop nemen bij tegenwind. De teamleden die sterk zijn in de afdaling gaan voorop zodat de anderen hun spoor kunnen kiezen. Draagvlak krijg je alleen als jij hier aan mee doet en overwinningen gevierd worde als ploegresultaat. Dan zullen je ploeggenoten je juist aanmoedigen om te demarreren omdat ze weten dat je op dat moment de beste klimmer bent. En waardoor de ploeg dan wint.

Deze blog is geschreven door Ron Doorakkers vanuit zijn ruim 20 jaar ervaring als leidinggevende op middenmanagement niveau. Ron Doorakkers zijn visie op leiderschap is versterkt en gevoed vanuit zijn tweede carrière als topsporter.

Vind u dit stuk interessant? Deel het dan met de wereld: